torsdag 7. februar 2008

problemer med læring i skolen


Det er en stor diskusjon det med skole i Norge. Norge er ikke akkurat på toppen når det gjelder læring i skolen. Et av nabolandene våre er nemlig på toppen når det gjelder den viktigste læringen nemlig lesing, skriving og regning. Alle disse fagene spiller stor rolle for videre utdanning. Det er nemlig snakk om fremtiden vår. Jeg mener det er svært viktig å ta for seg disse fagene mer i skolen.

Faget jeg selv har mest problemer med er Engelsk, noe som man får utrolig mye bruk for overalt hvor man er i verden. Jeg syns selv det er for lite fokus på dette fanget, man kan heller droppe ut nynorsken som jeg mener er bortkastet tid av læring. Engelsk blir brukt nesten overalt, i jobbsammenheng, i ferier og i hverdagen. Det er ikke det faget man får med morsmelken, men det er ikke langt unna. Alle norske barn lærer engelsk allerede i barneskolen, der man starter med enkle ord som hverdagslige ting. Noen er flinke, mens andre sliter seg igjennom. Jeg mener selv jeg burde lese mer og slå opp mer vanskelige ord.

Et annet fagg som er vanskelig er nynorsken, et fag som jeg mener er tungt å lære. Mye rare bøyninger og vanskelige ord som er vanskelig å sette sammen. Det som er den store forskjellen mellom ENGELSK og NYNORSK er at engelsk blir brukt mens Nynorsk blir ikke brukt. Nynorsk er greit nok å lese, men skrive er mye vanskeligere. Vi er ikke vandt med den setningsoppbygningen.

1 kommentar:

Rune sa...

Hei!
Dette var en ok start. Du har skrevet reflekterte innlegg, men se opp for skrivefeil. Jeg foreslår at du bruker studietiden på språkfagene. Jeg er tilgjengelig i 24-04 og kan hjelpe. Pass på at du utnytter mediet ved å bruke lenker, bilder og videosnutter knyttet opp mot tema.
Gleder meg til å følge bloggen videre.
MVH,
Rune